گروه شهری: به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، دولت تا امروز حتی یک‌ ریال از یارانه متروی تهران را پرداخت نکرده است.

مترو

هابیل درویش در مصاحبه با همشهری ‌گفت:‌ از 244 میلیارد تومان اعتبار بخش عمرانی که دولت باید پرداخت می‌کرد 127 میلیارد تومان پرداخت شد. در بخش یارانه‌ها نیز دولت تا امروز یک ریال نپرداخته است‌.

وی توضیح داد: طبق قانون، دولت باید در بخش نگهداری، تعمیر، برق و دستمزد نیز اعتباری حدود 100 میلیارد تومان به بخش بهره‌برداری مترو بپردازد.

به گفته درویش، هزینه برق مترو بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سه میلیارد به 12 میلیارد تومان افزایش یافته و به‌دلیل عدم‌ پایبندی دولت به تعهدات خود در قبال یارانه مترو ما نمی‌توانیم از پس تامین پول برق برآییم.

مدیرعامل شرکت مترو افزود: شهرداری تهران تقریبا هیچ بدهی‌ای به مترو ندارد و تاکنون 170میلیارد تومان از تعهدات خود در قبال مترو را عملی کرده است.

وی تاکید کرد که زمانی نگرانی‌هایش درباره تامین اعتبارات عمرانی مترو به اتمام می‌رسد که دولت 100درصد تعهدات خود را در قبال مترو عملی سازد.

از سوی دیگر به گفته مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، تنها 32 درصد اعتبارات بهره‌برداری مترو محقق شده است. این در حالی است که مسعود رنجبریان معتقد است، اگر سهم دولت از پرداخت یارانه بلیت تحقق می‌یافت، این درصد بالاتر می‌رفت.

رنجبریان تصریح کرد: از سوی دیگر امسال دولت باید 80 میلیارد تومان بابت یارانه بلیت به متروی تهران بپردازد که تاکنون این اعتبارات پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: یکسری منابع درآمدی دیگر نیز برای شرکت بهره‌برداری مترو در نظر گرفته شده که اعتبار آن حدود 10 میلیارد تومان بوده و در این بخش نیز بالغ بر 5 میلیارد تومان از اعتبارات محقق شده است.

وی افزود: همچنین از محل فروش بلیت امسال پیش‌بینی 70 میلیارد تومان اعتبار برای مترو شده است اما در 6 ‌ماهه اول 26 میلیارد تومان دریافتی در این بخش داشتیم چرا که افزایش قیمت بلیت از ابتدای سال انجام نشد و اواخر سه‌ماهه اول افزایش قیمت‌ها صورت گرفت.

کاهش 20 درصدی تأخیرها در مترو

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از کاهش 20 درصدی تاخیرها در مترو نسبت به سال گذشته خبر داد.

محمد علی‌قلی‌ها با بیان این مطلب اظهار کرد: خوشبختانه با ورود واگن‌های جدید به مترو و تعمیرات دوره‌ای میزان خرابی واگن‌ها و به تبع آن تاخیرهای مترو کمتر شده است.

وی ادامه داد: عدم‌تحقق اعتبارات مترو می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند که یکی از آنها می‌تواند محقق‌نشدن تعمیرات بموقع و دوره‌ای واگن‌ها باشد، در این صورت با افزایش خرابی‌ها و تاخیرها مواجه می‌شویم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: بعد از آغاز سال تحصیلی جدید با افزایش 20 درصدی مسافران مترو مواجه بودیم؛ چنانکه تعداد مسافران به دو میلیون و 400 هزار نفر در روز نیز رسیده است.

وی با بیان اینکه ازدحام مسافران همواره یکی از عوامل تاخیرها در متروست که با مشارکت و همکاری آنها در رعایت حق تقدم هنگام سوار و پیاده‌شدن می‌تواند به حداقل برسد، گفت: با افزایش تعداد واگن‌ها و کاهش سرفاصله حرکت قطارها قادر به خدمات رسانی مناسب‌تر به شهروندان و کاهش ازدحام در واگن‌ها خواهیم بود که تحقق این مهم با تامین اعتبارات لازم و ورود بموقع واگن‌های جدید امکان‌پذیر است.

کد خبر 150999
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز